Windows 10 Microsoft simplifie les applications universelles

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Windows 10 Microsoft simplifie les applications universelles

Messagepar Peter2010 » Mar 03 Mar, 2015 03:02

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http://www.nextinpact.com/news/93277-wi ... tm#/page/2

Windows 10 : Microsoft simplifie la création des applications universelles

Avec la présentation des Lumia 640 et 640 XL, Microsoft n’a pas vraiment créé l’évènement ce matin lors de sa conférence au Mobile World Congress. Mais la société continue de diffuser des informations, notamment sur les applications universelles prévues pour Windows 10. L’occasion de faire le point pour les développeurs et de leur indiquer la direction prise par la plateforme.


Windows 10 : place aux nouvelles applications universelles

Alors que HTC et Samsung ont présenté respectivement leurs mastodontes M9 et Galaxy S6, Microsoft s’est contenté d’un appareil de milieu de gamme, le Lumia 640, et de sa déclinaison XL, plus grande. Mais la firme profite de cette première journée du MWC pour continuer à faire affluer les informations. On sait par exemple qu’aucun nouveau porte-étendard ne sera lancé chez les Lumia avant l’arrivée de Windows 10, et qu’une nouvelle préversion du système sera très prochainement proposée.

Et puisque l’on parle de Windows 10, Microsoft vient de publier un billet sur son blog dédié aux développeurs. L’occasion d’expliquer en quoi vont consister exactement les nouvelles applications universelles prévues pour la plateforme, et comment le travail s’est concentré sur la facilité pour les développeurs de prévoir des produits capables de fonctionner indifféremment sur un PC, une tablette, un smartphone ou encore la Xbox One.

Limiter les interventions du développeur sur l'interface adaptive

Une part essentielle des travaux s’est concentrée sur une nouvelle expérience utilisateur adaptive. Actuellement, les applications universelles pour Windows 8.1 et Windows Phone 8.1 requièrent du développeur qu’il déclare spécifiquement des interfaces différentes, même si le code de base est strictement le même. Avec Windows 10, Microsoft indique que de nombreux contrôles et éléments s’adapteront automatiquement à la taille de l’écran. Tout ne sera pas forcément automatique, et l’option restera en place pour ceux qui préfèrent déclarer des interfaces différentes, mais le développement devrait en être d’autant accéléré. C’est ensuite au lancement de l’application que l’interface est sélectionnée, selon les caractéristiques de l’appareil.

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Un autre aspect crucial des nouvelles applications universelles est que les développeurs n’auront plus à gérer les méthodes de contrôle et de saisie dans la plupart des cas. Windows 10 considère en fait un lot unique de contrôles, et c’est l’appareil qui détermine quels sont les moyens d’y accéder. Qu’il s’agisse d’un clavier, d’une souris, d’un écran tactile, les gestes ou la reconnaissance vocale, les signaux sont interprétés par le système et n’ont a priori pas besoin d’être gérés différemment par le développeur.

Des services accessibles plus nombreux et un nouveau moteur de rendu

Windows 10 débloquera également un nombre plus important de services accessibles par les développeurs. Ainsi, de même qu’ils peuvent actuellement accéder à Windows Notification Services ou à Windows Credentials, ils pourront se servir de Cortana AI, OneDrive, et d’Application Insights, tandis que l’accès aux ressources Azure sera simplifié (ce qui n’étonnera évidemment personne). Microsoft précise en outre que les applications pourront être lancées directement depuis Cortana et disposeront de notifications interactives dans l’Action Center.

Du côté des développeurs web, les principales nouveautés viendront du nouveau moteur de rendu que l’on trouvera à la fois dans le nouvel Internet Explorer et dans Spartan. Il sera accessible comme d’habitude par un contrôle WebView, mais Microsoft promet qu’il les débarrassera de la contrainte d’avoir à écrire du code spécifique. Spartan sera d’ailleurs lui-même une application universelle mise à jour régulièrement depuis le Windows Store. Il sera même possible de créer une application universelle reprenant un site web, avec la possibilité d’appeler les API Universal pour en utiliser les fonctionnalités.

De nouvelles préversions de Windows 10 prochainement

Microsoft est donc assez proche de réaliser son vieux rêve d’unification de sa plateforme. Un travail commencé péniblement depuis Vista avec les travaux faits sur la base du système, puis poursuivis dans MinWin avec Windows 7. Le socle commun sera exploitable par tous les appareils, et Microsoft a d’ailleurs fait la démonstration d’une application universelle ce matin sur la Xbox One. Notez par ailleurs qu’une nouvelle préversion de Windows sera disponible prochainement pour les PC, tablettes et smartphones, avec notamment une version plus aboutie de la nouvelle suite Office, contenant cette fois Outlook.

Comme l’indique le responsable Kevin Gallo sur le blog officiel, les prochaines informations seront diffusées durant la conférence BUILD, qui aura lieu du 29 avril au 1er mai.
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Re: Windows 10 Microsoft simplifie les applications universe

Messagepar Peter2010 » Mar 03 Mar, 2015 03:04

En anglais c'est plus détaillé...

http://microsoft-news.com/microsoft-off ... -platform/

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At MWC today, Microsoft offered the first look at their Windows 10 Universal App platform coming later this year. With Windows 10, Windows across all devices are now running on a single, unified Windows core. This enables one app to run on every Windows device – phone, the tablet or laptop, the PC , and the Xbox console. Even the HoloLens, Surface Hub, and IoT devices like the Raspberry Pi 2. The new universal platform enables a new class of Windows universal apps – apps that are truly written once, with one set of business logic and one UI. Apps that are delivered to one Store within one package. Apps that are able to reach every Windows 10 device the developer wants to reach.

The universal app platform is designed to help you quickly build these new mobile experiences that are both consistent yet flexible, enabling you to deliver a unique, highly-personalized experience to delight and engage your customers across each device family you target. We do this by providing a number of platform capabilities that do most of the runtime adaptation work for you, and doing so intelligently, allowing you to focus on delighting the customer:

Adaptive UX: enables your app’s user interface to fluidly adapt at runtime based on how the customer is interacting with your app and the available device capabilities – rendering an experience that is contextually appropriate.

Screen layout: In addition to base app model improvements, we have improved the ViewStateManager to make it easier to create more adaptive experiences. This means that your universal app projects no longer require separate project heads or UI definitions for small and large screens, although we will still provide the option of separate UI definitions should you prefer it.
User controls: Windows 10 will determine, at runtime, how the customer is interacting with your app and render the appropriate user experience (e.g. on a laptop with a touch-screen, an app fly-out control will provide larger touch-targets if tapped with touch, as opposed to clicked with a mouse).

Natural user inputs: Windows 10 helps you build an app experience that is more personal and more human, by making it easy to incorporate natural user inputs into your app, such as natural speech, inking, gestures, and user gaze. Because Windows handles all of these inputs, we free you from needing to worry about how to parse the input for meaning – you only need to worry about which inputs are appropriate for your app and we’ll determine if they are present and parse the intent for you.

Cloud-based Services: Windows provides a number of services for use in your apps, such as Windows Notification Services (WNS), Windows roaming data and the Windows Credential Locker. With Windows 10, we are making more Windows services available to developers, including an expanded Cortana AI, OneDrive, and Application Insights. Beyond Windows, we continue to make it easier to take advantage of Microsoft Azure using services like Azure Mobile Services and the Azure Notification Hub.

But we know that your mobile experience doesn’t end when the customer closes your app. There are a number of Windows shell advances that are enabled by universal platform advances, making it easier to keep your customers engaged and getting your apps launched more often. Examples include:

Cortana integration: Apps now appear (and can be launched) directly in Cortana search results, with installed apps given highest priority in the search results.

Action Center:
Windows 10 brings a more consistent and actionable notification experience to all Windows devices.

Lastly, I’d like to call out that the universal app platform is at the heart of Windows 10 itself with much of the shell running on the platform, in addition to a number of our key Windows experiences (e.g. a number of in-box apps, the Windows Store, and the ‘Project Spartan’ browser, to name a few). And the same animations, APIs, and controls used by these app experiences are available to you. You can feel confident that this platform has been ‘battle-tested’ and is ready for you to build mobile experiences that delight your customers, just as we are.

Maximizing investments in your app and web code
Windows 10 is about making it easier for you and your code to do more and go further with a new platform built to maximize and extend your existing investments, both in your code and your skills.

We’ve designed Windows 10 to continue to support existing Windows apps and desktop applications on the devices for which they were developed. And we’re working to make it as easy as possible for you to bring those investments forward to the new universal app platform.

For our HTML developers, Windows 10 provides a number of advances for the modern web:

New rendering engine: The new engine frees you from having to do platform-specific work to deliver a consistent mobile experience and is included in Internet Explorer 11, in our new ‘Project Spartan’ browser, and will be used by the WebView control.
‘Project Spartan’: The ‘Project Spartan’ browser itself is a Windows universal app and updated via the Store – helping ensure it is always kept up-to-date.
Web Apps: Windows 10 will make it easy for you to create a Windows app that packages your website for publishing to the Store. Once installed, your website can update and call Universal APIs from JavaScript, creating a more engaging user experience.



Microsoft will go into all of the universal platform technical details at Build.
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